Op zoek naar up-to-date informatie over de (online) retailhandel? Retailone.nl brengt je al het laatste nieuws, de meest relevante trends en actuele informatie rondom alles retail en etail.
Retail
Retail is de verzamelnaam voor bedrijven die diensten en goederen direct verkopen aan consumenten. Alhoewel retail vaak in één adem wordt genoemd met detailhandel, is er een belangrijk verschil: detailhandel is de verzamelnaam voor bedrijven die alleen goederen leveren, dus tastbare producten. Niet-tastbare producten, oftewel diensten zoals die van horeca en facilitaire bedrijven, vallen buiten de definitie van detailhandel.
Etail
Wat is dan etail? ‘Etail’ is een samentrekking van de woorden ‘electronic’ en ‘retail’ en heeft betrekking op, je raad het al, het verkopen van retail goederen en diensten via het internet. De term wordt al zo vroeg als vanaf 1995 gebruikt in internetdiscussies en lijkt een bijna onvermijdelijke toevoeging aan het rijtje e-mail, e-business en e-commerce. Etailing is als het ware synoniem met transactie tussen bedrijven en consumenten (B2C).
Etailing begon al in 1997 voor een aantal grote bedrijven en kleinere ondernemers te werken, toen Dell Computer op haar website miljoenen dollars aan orders meldde. Het succes van Amazon.com versnelde de komst van de etail-site van Barnes & Noble. Bezorgdheid over het veilig doen van online bestellingen nam af. 1997 was ook het jaar waarin Auto-by-Tel meldde dat zij hun miljoenste auto via het web hadden verkocht, en CommerceNet / Nielsen Media meldden dat 10 miljoen mensen aankopen op het web hadden gedaan. Onderzoek van Jupiter voorspelde dat etailing in 2002 zou groeien tot $ 37 miljard.
Etailing heeft geresulteerd in de ontwikkeling van etailware – softwaretools voor het maken van online catalogi en het beheren van de activiteiten die verband houden met het doen van etailing. Een nieuwe trend is de prijsvergelijkingssite die snel prijzen van een aantal verschillende etailers kan vergelijken en met jou kan verbinden.
Online retail in Nederland
Met 1,2 miljard omzet vorig jaar is Bol.com met afstand nog altijd de grootste webwinkel van Nederland, zo blijkt uit de laatste Twinkle100. Op nummer 2 komt Coolblue (884 miljoen) en plek 3 is voor Zalando (670 miljoen). De nummer 3 van 2017, Wehkamp, heeft qua omzet in het laatste jaar een daling van 30 miljoen meegemaakt. Omdat de van oorsprong Duitse webshop Zalando het afgelopen jaar een groei van 140 miljoen meemaakte, heeft Zalando Wehkamp kunnen inhalen.
Eén van de belangrijkste hoofdstukken in de geschiedenis van de Nederlandse online retail begint 1998 in Duitsland. De Duitse uitgeverij Bertelsmann start dan in navolging van Amazon zijn eigen online detailhandelskanaal: Bertelsmann On Line boeken, dat later zou gaan uitgroeien tot de Bol.com die wij nu allemaal kennen. Na Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en is in april 1999 Nederland aan de beurt, met een kantoor in Vianen waar zo’n 20 werknemers zich inzetten voor het project. Er is dan nog genoeg werk aan de (online) winkel. De Nederlandse online boekenmarkt stelt op dat moment in vergelijking met de Amerikaanse markt (waar dan al ruim 10 procent van alle boeken online wordt gekocht) met een omzet van zo’n 10 miljoen nog niets voor. Hoewel de omzet van Bertelsmann On Line in een jaar tijd groeit van 6,5 naar 16 miljoen gulden, stopt Bertelsmann het project naar aanleiding van een gebeurtenis waar iedereen zich in die tijd mee bezighield: de geplofte dotcom-bubbel.
De reden dat Bol.com verdergaat als zelfstandig opererende webshop komt doordat alle aangezochte kandidaat kopers – waaronder Ahold – weinig heil zien in deze ‘online aanbieding’. Echter, tien jaar later tast Ahold echter wel diep in de buidel. Dit blijkt een slimme zet: reeds twee jaar later is Bol.com het snelst groeiende onderdeel van Ahold, met een omzet van 680 miljoen euro en een jaarlijkse groei van 20 procent.
Trends in online retail
De afgelopen jaren zijn er een aantal belangrijke trends geweest die grote invloed hebben (gehad) op online retailers. Tegenwoordig kijken consumenten steeds vaker of een webwinkel beschikt over een Thuiswinkel Waarborg, die consumenten snel en eenvoudig toont of ze te maken hebben met een veilige webwinkel. Ook kunnen consumenten via vergelijkingswebsites (zoals bijvoorbeeld Kieskeurig.nl) hun producten vergelijken en via sites zoals Kortingbox.nl op zoek gaan naar kortingscodes. Verder zijn de opkomst van sociale media en de aanhoudende significantie van Google belangrijke trends die een grote impact hebben op het online retailer landschap. Ook de ontwikkeling van veilige betaalsystemen als PayPal en iDeal dragen bij aan het steeds groter wordende succes van online winkelen. Het is moeilijk te voorspellen hoe de toekomst van het online winkelen eruit gaat zien. Wat wel met zekerheid kan worden gezegd is dat de geschiedenis van online retail nog maar net is begonnen… Wil je alle online retail trends nauwlettend in de gaten blijven houden? Neem dan snel een kijkje op onze actuele blogpagina!