Home Webshop opzetten tips

Webshop opzetten tips

Tegenwoordig is het starten van een online winkel belachelijk eenvoudig. Laat je vooral niet foppen door iemand die je duizenden probeert te vragen voor het installeren van een simpele e-commerce-oplossing. Het moeilijkste bij het starten van een webwinkel is niet het opzetten van de webshop zelf, maar het zorgen dat deze gaat ranken in de zoekmachines, dat klanten worden aangezet om op de website daadwerkelijk producten te kopen (conversie) en dat ze ook nog eens terug blijven komen (retentie).

Voor iedereen die met WordPress een webshop op wilt zetten, bekijk de onderstaande video:

 

Hieronder hebben wij van RetailOne voor jou een aantal zaken uiteengezet die je moet doen of overwegen bij het starten van jouw eigen online winkel; maar de meeste zijn niet snel uit te voeren, noch gemakkelijk – e-ommerce is moeilijk!

Kies zorgvuldig jouw systeem

Blijf uit de buurt van gespecialiseerde maatwerkoplossingen die zijn gebaseerd op obscure en oude code – kies een systeem dat populair is, goed wordt ondersteund, met een goede gemeenschap erachter, en dat prachtig uitziende winkels produceert. Als je elk contact met code wilt vermijden, is een gehost platform zoals Shopify een makkie om aan de slag te gaan met abonnementen vanaf ongeveer 25 euro per maand voor maximaal 100 producten.

Kijk voor de volledige controle over de site op code niveau in de richting van WordPress met een van de populaire e-commerce plug-ins zoals Jigoshop, of een speciale e-commerce open source-oplossing zoals OpenCart. In beide gevallen moet je meestal betalen voor thema’s en aanvullende functionaliteit, alhoewel het basissysteem gratis is.

Blijf optimaliseren

Langzame laadtijd van pagina’s betekent verlies van klanten. Als je een gehoste oplossing hebt gekozen bij het starten van een online winkel, kun je niet veel doen op dit front en waarschijnlijk is dat ook niet nodig – maar als je een winkel hebt opgezet met WordPress of een ander systeem dat door anderen wordt gehost, is het optimaliseren van de laadsnelheid van de pagina absoluut noodzakelijk.

Wees uniek

Tenzij je jouw eigen producten produceert, is de kans groot dat je productfeeds gebruikt, inclusief beschrijvingen en foto’s die door de fabrikant zijn geleverd. Slecht idee. Jouw inhoud zal in principe hetzelfde zijn als honderden andere online winkels die bij dezelfde leverancier kopen.

Op zijn minst alle productbeschrijvingen herschrijven en er je eigen draai aan geven; neem idealiter jouw eigen productafbeeldingen. Als je productafbeeldingen toch opnieuw wilt gebruiken, neem dan wat vanuit elke hoek en gebruik een jQuery-plug-in om een ​​360-weergave te maken die kan worden geroteerd.

Houd je concurrenten in de gaten

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor e-commerce, maar voor elke website. Zoek een zoekwoord waarin je je wilt vestigen en vergelijk de resultaten. Als de pagina’s slecht ontworpen en verouderd zijn, gefeliciteerd – je hebt een goede kans op succes in die niche, maar je moet toch overwegen hoe je je concurrentie voor blijft in het geval dat iemand anders besloot dezelfde markt in te treden. Als de webshops van jouw concurrenten mooi zijn ontworpen en het duidelijk goed doen, denk er dan lang over na of je echt met ze kunt concurreren. Wat kun je aanbieden dat ze niet al bereiken?

Naast het goed in de gaten houden van je concurrentie, is het uiteraard voor iedere e-commerce ondernemer van uiterst belang om altijd up-to-date te blijven met de laatste online retail trends.