Home Blog Het implementeren van een live chat is belangrijk

Het implementeren van een live chat is belangrijk

0
Het implementeren van een live chat is belangrijk

Wanneer je een eigen webwinkel hebt, dan weet je hoeveel vragen je kan krijgen over bepaalde producten en bestellingen. Veel van deze vragen worden telefonisch of per e-mail gesteld en dat kan natuurlijk veel tijd in beslag nemen. Er zitten vragen tussen waarvan de informatie al vrij duidelijk is. Hierbij kun je denken aan vragen over de levertijden, terwijl je in je webwinkel al levertijden vermeld hebt. Daarnaast is het ook geen pretje als het beantwoorden van telefoontjes je veel tijd kost die je liever aan belangrijkere zaken besteedt. Je zou het aantal telefoontjes kunnen verminderen door een live chat te implementeren. Je vindt daar meer informatie over in dit artikel.

Wat is een live chat?

Je bent vast wel eens op een webwinkel of een website geweest waarop aan de rechterkant van het scherm een chat icoon zichtbaar is. Als je daarop klikt, dan kun je chatten met een medewerker van de webwinkel of website. Je hoeft dan geen telefonisch contact op te nemen en ook niet in een lange wachtrij te staan. Bovendien maakt dit het overbodig om een email te sturen. Het grootste voordeel voor een consument is dat je via de live chat vaak sneller geholpen word en dat is natuurlijk erg fijn. 

Automatische antwoorden 

Wanneer je een live chat in je webwinkel gaat implementeren, dan is het belangrijk om automatische antwoorden in te stellen. Dagelijks krijg je vragen over wanneer een bepaalde bestelling geleverd word, maar ook of bepaalde producten op voorraad zijn. Zulke vragen wil je het liefst niet telefonisch beantwoorden, want dat neemt gewoon te veel tijd in beslag. Door het implementeren van een live chat met automatische antwoorden, zul je veel minder van zulke vragen telefonisch gesteld krijgen. Dat scheelt je een hoop tijd.

Volledige klantenservice uitbesteden 

Zoals je waarschijnlijk al weet kan het verzorgen van de klantenservice veel tijd in beslag nemen. Naarmate je webwinkel gaat groeien, zul je steeds meer telefoontjes en berichten moeten beantwoorden. Je kunt daar altijd nieuw personeel voor aannemen, maar de beste keuze die je kan maken is om de klantenservice uit te besteden aan een bedrijf dat daar gespecialiseerd in is. Je kunt de live chat bijvoorbeeld uitbesteden aan een live chat service en de telefonische klantenservice uitbesteden aan een telefoonaanname service. Natuurlijk zijn er ook bedrijven/diensten die beide vormen van klantenservice kunnen overnemen